Im Gegensatz zu mündlichen und schriftlichen Rückmeldungen wurden multimodale Feedbackstrategien bislang kaum erforscht, obwohl sie großes Potenzial zur Unterstützung des selbstregulierten Fremdsprachenlernprozesses bergen. Der gegenwärtige Beitrag führt daher Erkenntnisse aus der Forschung zu Feedback und zum Multimedialernen zusammen und untersucht multimodale Feedbackstrategien auf der Basis eines Videokorpus aus der universitären Lehramtsausbildung für Englisch als Fremdsprache. Die Videodaten veranschaulichen ein breites Spektrum an multimodalen Feedbackstrategien und bilden somit ein Fundament für dessen weitere Erforschung und Erprobung in der Unterrichtspraxis.
Feedback can provide important scaffolding for the self-regulated foreign language learning process, but often does not unfold its full potential for a variety of reasons. However, international research indicates that multimodal feedback may offer enhanced benefits as
opposed to either oral or written text feedback in the traditional sense. Due to its novelty, the conditions under which multimodal feedback can serve as a catalyst for the learning process have not yet been researched extensively. The current contribution will therefore bring together insights from the fields of multimedia learning, video production and
feedback research and investigate pre-service EFL teachers’ first attempts at producing multimodal feedback. The data illuminate a variety of multimodal feedback strategies that may pave the way for further research and teaching practice.