No. 23
2012/2
'Global Englishes' vs. the Common European Framework? - Cultural Studies Impulses for Teaching Spoken Language Use and Teacher Education
Abstract:

Die Spezifikationen des Gemeinsamen europäischen Referenzrahmens / Common European Framework (= CEF) zur Bewertung des mündlichen Sprachgebrauchs verlangen auf den höchsten Kompetenzstufen C1-2 Kategorien wie "verschiedene linguistische Formen", "flüssiges, gut strukturiertes mündliches Ausdrucksvermögen", "eine stets zugängliche Bandbreite von Diskursfunktionen", "Beherrschung komplexer Sprache", "einen natürlichen umgangssprachlichen Redefluss" oder "Variabilität der Organisationsmuster". Die Realität des Englischunterrichts beinhaltet jedoch, klarer als in jeder anderen Zielsprache, das Dilemma der Auswahl unter einerseits multiplen diversen 'schulbuchsuggerierten' und präskriptiven Standards und andererseits multiplen tatsächlichen Erscheinungsvarianten in Form von Akzenten und Dialekten. Vor dem Hintergrund dieser Diversität der 'Global Englishes' in der rasch wachsenden Zahl der englischsprachigen Länder nicht-muttersprachlicher Prägung müssen Englischlehrkräfte ihre eigenen Zielvorstellungen mündlicher Kompetenz im Netzwerk der verfügbaren, mitunter miteinander konkurrierenden Modelle ( z.B. ESL, EFL, ELF, NNE; ESP) positionieren. Ihre universitäre Ausbildung muss diese Sachlage äußerst ernst nehmen, da es zu späteren Aufgaben in der Schule gehört, einzelne Varianten zu Lasten von den anderen auszuwählen, zu befürworten, auszuschließen und zu sanktionieren. Der Aufsatz skizziert die derzeitige Lage in der deutschen Lehramtsausbildung Englisch, benennt (paradigmatisch) die Einstellung von Kölner (Erstsemester-)Studierenden zum Thema und argumentiert für einen diversitätstoleranten Ansatz innerhalb der auf mündliche Fertigkeiten bezogenen Fachdidaktik, welcher in der Kultur- und Literaturwissenschaft bereits seit langem etabliert ist.

Seite 143-162, Heft 2/2012, Band 23
Das Forschungsrating des Wissenschaftsrats in der Anglistik/Amerikanistik. Rückblick und Stellungnahme aus englisch- bzw. fremdsprachendidaktischer Perspektive
Abstract:

In July 2012, the German Council of Science und Humanities (Wissenschaftsrat) released the results of the first national rating assessment conducted in the field of English and American Studies in Germany (Forchungsrating Anglistik und Amerikanistik). Before, during and, after this pilot study, a lively discussion emerged in the English and American Studies community as well as among researchers of TEFL. In this paper, we try to summarize a controversial discussion from our point of view, inviting readers to voice and share their experiences and opinions.

Seite 163-194, Heft 2/2012, Band 23
Forschungsrating der Anglistik/Amerikanistik: Analysen und Reflexionen zur Bewertung von Forschungsleistungen in einer Philologie
Abstract:

This article resports on a large-scale peer-review assessment of the research done in English departments at German universities, organized by the Wissenschaftsrat. The main aim is to take a critical look at the methodology of the research rating based on a detailed statistical analysis of the 4110 ratings provided by the 19 reviewers. The focus is on the reliability of the ratings and on the nature of the criteria that were used to assess the quality of research. The analysis shows that there is little variation across raters, which is an indication of the general reliability of the results. Most criteria highly correlate with each other, and only the criterion of 'Transfer to non-academic addressees' does not correlate very strongly with other indicators of reserach quality. The amount of external funding turns out not to be a good indicator of research quality.

 

Seite 177-194, Heft 2/2012, Band 23
Zeitbegrenzungen in Lesetests. Auswirkungen auf das Textkonstrukt, testmethodische Konsequenzen und didaktisches Potential am Beispiel der VERA-8-Leseaufgaben im Fach Französisch
Abstract:

The measurement of reading competence has been a major focus of both international and national evaluation studies such as PISA and VERA-8 (eight-grade comparative study in German Schools). However, little research has investigated how task-specific time limits affect reading comprehension. The present study examines the effect of time contraints of French VERA-8 reading comprehension tasks. 36 ninth-graders from various schools in Berlin completed a computer-based French reading comprehension assessment in two versions: One with and the other without time pressure. Other measures were the German d2 attention test, the German LGVT 6-12 test of reading speed and comprehension, and a French C-Test. The results of the study provide us with new insights into the construct of reading comprehension and can be used to develop tests, which are better aligned with a construct comprising the ability to process texts unter time-constraints.

 

Seite 195-241, Heft 2/2012, Band 23